Przelewy bankowe – zbiór przydatnych wiadomości

gru 2024
Przelewy bankowe są dla wielu osób nieodłącznym elementem codzienności. Służą m.in. opłacaniu zakupów i rachunków, a także odbieraniu wynagrodzenia służbowego. Warto więc poznać dokładne zasady działania przekazów i godzin ich księgowania. Z pewnością przyda się to każdemu finansowo odpowiedzialnemu konsumentowi.
Godziny księgowania przelewów
Wszyscy właściciele kont osobistych powinni wiedzieć, o której są przelewy. To podstawowa informacja, która pozwala na lepsze planowanie płatności oraz przewidzieć, kiedy otrzyma się środki.
Wszystkie przelewy – wychodzące i przychodzące – są realizowane w godzinach:
porannych;
południowych;
popołudniowych.
Godziny księgowania przelewów
Godziny księgowania przelewów dla popularnych banków są następujące:
mBank S.A. – 05:55, 09:55 i 13:25 dla transakcji wychodzących, 11:15, 15:00 i 18:15 dla przychodzących;
Bank Pekao S.A. – 08:00, 12:30 i 15:00 dla transakcji wychodzących, 11:00, 15:00 i 17:30 dla przychodzących;
Santander Bank Polska S.A. – 08:15, 12:15, 14:45 dla transakcji wychodzących, 10:30, 14:30 i 17:00 dla przychodzących;
ING Bank Śląski S.A. – 08:10, 11:30 i 14:30 dla transakcji wychodzących, 11:00, 15:00 i 17:30 dla przychodzących;
Alior Bank S.A. – 09:30, 13:30 i 16:00 dla transakcji wychodzących, 11:00, 15:00 i 17:00 dla przychodzących.
W praktyce oznacza to, że np. zlecenie przelewu wystosowane przez klienta mBanku o godzinie 17:00, które zostaje nadane do odbiorcy mającego rachunek w ING Banku Śląskim, przyjdzie dopiero następnego dnia roboczego o 05:55, a dotrze do adresata ok. 11:00 rano.
Przelewy – ten sam bank dla nadawcy i adresata
Przelewy zlecane na konta osobiste należące do tego samego banku przychodzą do adresatów niemalże natychmiastowo. Oznacza to, że można ominąć konieczność poniesienia dodatkowych kosztów za Express Elixir w przypadku, w którym komuś zależy na szybkim dostarczeniu środków. Trzeba jednak spełnić ten jeden warunek.
Zlecanie przelewów – potrzebne dane
Czego potrzeba do skutecznego zrealizowania zlecenia przelewu? Nadawcy muszą podać:
numer konta odbiorcy – w Polsce stosuje się numer IBAN (ang. International Bank Account Number), który składa się z 28 znaków;
nazwę i adres adresata – zalecane w przypadku przekazów międzynarodowych;
tytuł przelewu – zamieszczenie go pozwala na lepsze rozpoznanie celu przekazu środków (istotne zwłaszcza w trakcie przesyłek wysokokwotowych);
kwotę przelewu – podana suma powinna być zgodna z zamierzeniem nadawcy;
datę realizacji – nadawcy mogą ustalić odgórnie dzień i godzinę odbioru środków ich konta;
kod SWIFT – będzie on wymagany, gdy ktoś wykonuje przelewy międzynarodowe.
Do zrealizowania przelewów standardowych i na terenie tego samego państwa wystarczy tak naprawdę dysponować numerem konta odbiorcy. Nie zmienia to faktu, że brak dodatkowych danych może znacznie utrudniać proces odzyskiwania środków w przypadku, w którym zostały one wysłane wskutek popełnienia błędu. Trudno udowodnić wówczas pomyłkę.
Opłaty za przelewy bankowe – różnice w koszcie poszczególnych typów przekazów
Niektóre typy przelewów są darmowe, a inne płatne. Ich koszt zależy m.in. od banku, szybkości przekazu, a również tego, gdzie trafią środki, tj. czy do odbiorcy zamieszkującego to samo państwo, co nadawca.
Niemalże zawsze przelewy państwowe są bezpłatne. Niewielkie opłaty należy uiścić dopiero przy zdecydowaniu się na wykorzystanie tzw. przekazów natychmiastowych, czyli Express Elixir – zainteresowani tym muszą zapłacić za usługę ok. od 10 zł do 20 zł. Znacznie droższe bywają przelewy SORBNET i SWIFT, natomiast SEPA pozostają darmowe lub niskokosztowe (w zależności od banku).
Niektóre banki zapewniają swoim klientom dostęp do pakietów usług, które są w stanie znacznie obniżyć koszty przelewów. Aby to zobrazować, konta premium lub pakiety rodzinne mogą zawierać darmowe przelewy w ramach określonych limitów.
Przelewy międzybankowe – bezpieczeństwo
Wielu właścicieli kont osobistych zastanawia się nad tym, czy wykonywanie przelewów międzybankowych na pewno można uznać za bezpieczne. Oczywiście, że tak. Banki chronią swoich klientów oraz ich pieniądze na wiele różnych sposobów
Poziom bezpieczeństwa podnoszą przede wszystkim zaawansowane metody szyfrowania danych, które chronią wrażliwe dane. SSL (ang. Secure Socket Layer) i TLS (ang. Transport Layer Security) obniżają ryzyko, że kluczowe informacje zostaną przekazane nieautoryzowanym podmiotom.
Banki zawsze upewniają się, że przelewy są realizowane wyłącznie przez uprawnione do tego osoby, stosując różne metody weryfikowania tożsamości. Należą do nich m.in. jednorazowe hasła i kody wysyłane na telefony komórkowe, a także aplikacje mobilne i ich biometryczne sposoby identyfikowania użytkowników.
Banki regularnie przeprowadzają audyty i testy penetracyjne swoich systemów. Te działania pozwalają im na szybkie identyfikowanie i eliminowanie niebezpieczeństwa, zanim ewentualne luki zostaną wykorzystane przez cyberprzestępców. Przedstawiciele instytucji finansowych wiedzą, że klienci muszą być w stanie zaufać danemu podmiotowi. Chcą więc osiągnąć w tym zakresie sukces i dać im ku temu odpowiednie powody.
Zapoznanie się ze wszystkimi istotnymi informacjami na temat przelewów może pomóc właścicielom zrozumieć kluczowe elementy działania przekazów pieniężnych. Szczególnie przydatne bywa poznanie dokładnych godzin transakcji, aby wiedzieć, kiedy środki będą na koncie.